"תן לאדם דג והוא ישבע ליום אחד. למד אותו לדוג והוא ישבע לכל חייו" (לאו טסו)

יום שני, 10 במאי 2010

מה חסר?

אחד הכלים העוצמתיים ביותר שיש למאמן הוא כלי שאילת השאלות. שאילת שאלות הינה אומנות בפני עצמה ועל כל מי שעוסק באימון, הנחייה, ייעוץ, הדרכה וטיפול מוטלת האחריות להבין את עוצמתו של כלי שאילת השאלות ולהשתמש בו בתבונה. למעשה, כל יצור אנושי אשר מתקשר עם סביבתו, כדאי שידע להשתמש בכלי השאלות מכיוון ששאילת השאלות מאפשרת תקשורת איכותית ואפקטיבית בעבור שני הצדדים.
רבות ניתן לכתוב על נושא זה, אך ברצוני לדבר על שאלה אחת שאני משתמש בה המון גם כמאמן וגם כבן זוג, חבר, אח, שכן ובכלל בשאר מערכות יחסים.
השאלה היא: מה חסר?
כשאני משוחח עם אדם מסוים, לא פעם עולות תואנות כאלה ואחרות. על המצב הכלכלי, הבטחוני, המשפחתי, הבריאותי. אנשים נוטים למצוא את עצמם סביב מסכת סיפורים ותלונות אשר באמצעותם הם מנסים לתאר את מציאות חייהם. כשאני שואל (גם את עצמי אגב) בסיטואציות כאלו את האדם מה לדעתו ביכולתו לעשות בכדי לשנות את המצב, הוא מתחיל לספר לי מה הוא לא יכול לעשות והיה יכול אם רק... כאן אני קוטע אותו ושואל: מה חסר כדי שכן תוכל?
האדם עונה: ##$@@@# (כי זו לא באמת הסיבה) ואני עונה: ומה חסר כדי שזה יהיה/יקרה/יעשה? וכך הלאה, עד שנופל האסימון!
מה שחסר בכל מצב זו בעצם ההבנה כי בכדי לשנות את המצב הנוכחי עליי לפעול: לארגן את החשיבה מחדש על המצב, לקחת אחריות ופשוט לפעול לשינו. זה תלוי רק בנו!!!

נסו את זה:

בחרו כל סיטואציה שתרצו בחייכם. כל מצב או מערכת יחסים שלא עובדים בעינכם. ועכשיו שאלו את עצמכם מה אתם יכולים לעשות בכדי לשנות זאת? את התשובות שעולות מיינו לשתיים: קבוצה אחת של הדברים שאתם יכולים להתחיל לעשות החל מעכשיו וקבוצה שנייה של הדברים שאתם לא יכולים לעשות בגלל משהו - וכאן שאלו את עצמכם: מה חסר כדי שזה יעשה/יקרה?

היו כנים עם עצמכם ותתפלאו לראות כמה אתם יכולים!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה