"תן לאדם דג והוא ישבע ליום אחד. למד אותו לדוג והוא ישבע לכל חייו" (לאו טסו)

יום שישי, 9 ביולי 2010

חיים ומוות ביד הלשון - עוצמתן של מילים

רובנו לא מודעים לעוצמתן של המילים בהן אנחנו משתמשים במהלך שיחותינו היומיומית. אנו משתמשים בהמון דימויים, מטאפורות ומושגים. אנו מתנסחים בדרכים מסוימות ומשגרים מילים, מילים ועוד מילים לאוויר. המילים שאנו מוציאים מפינו, המושגים, טון הדיבור שלנו, השפה שלנו, המטאפורות שלנו, הן כולם רבי עוצמה! אנחנו לא מודעים לכך ולכן כאשר אנחנו לא מנצלים את העוצמה הזאת ליצירה, היא באופן אוטומאטי עלולה להיות מכוונת להריסה.

אחת הדרכים להסביר את עניין עוצמתן של המילים היא דרך המטאפורות שאנו משתמשים בהן.

מהי המטאפורה?

על פי הויקיפדיה, מטאפורה היא תחבולה לשונית שנעשה בה שימוש על מנת להאיר מושג אחד בתכונותיו של מושג אחר. מקור המונח הוא מהמילה היוונית Meta שפירושה העברה או שינוי עם המילה pherein שפירושה לסחוב או לשאת. למעשה, באמצעות מטאפורה אנחנו יכולים ל"השאיל" תכונות של דבר מסוים מתחום מסוים ול"הלבישו" על דבר אחר מתחום אחר. השימוש שלנו במטאפורות הוא כל כך נפוץ שלמעשה, אנחנו משתמשים בהן כמעט בכל פעם שאנחנו מדברים!

להלן מס' דוגמאות למטאפורות נפוצות:

· "למה אתה מביט בי בעיני עגל?"

· "אתה מתוק!"

· "החיים הם מתנה"

· "החיים הם מלחמה!"

· "רגלי ההר"

· "מה קורה בובה?"

ניתן לחשוב על אינספור דוגמאות למטאפורות השגורות בשפתנו היומיומית, אך לצורך הדוגמה אני מאמין שהמושג ברור.

אז איך בעצם מטאפורות משפיעות על חיינו?

שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

1. החיים הם כמו....

2. זוגיות היא כמו....

3. בריאות זה כמו....

4. אהבה זה כמו....

5. אישה/גבר זה כמו...

לכל אחד ואחת מאיתנו עשויות להיות מטאפורות שונות לכל אחת מהשאלות הללו. מה שזה אומר בעצם, זה שלכל אחד תפיסה שונה לגבי אותו המושג. אדם שיאמר שהחיים זה מתנה, וודאי רואה אחרת את הדברים מאשר אדם שיאמר שהחיים זה שדה קרב. כאשר המטאפורות נאמרות בצורה קבועה וחוזרת, הן מוטמעות בתת המודע שלנו ומכאן הן משפיעות על הדרך בה אנחנו חושבים, מרגישים, פועלים ומשיגים תוצאות. חישבו מה כל תשובה מסמלת. נניח שאדם אומר שהחיים זה כמו שדה קרב. מה זה שדה קרב? מה זה אומר? למה זזה מקשר אותו? פצועים, הרוגים, פחד, דם, אויבים וכו. איך לדעתכם זה משפיע על הדרך בה הוא חושב, מרגיש ופועל? כעת, דמיינו את האדם שאומר כי החיים הם מתנה. מה זה אומר? למה זה מקשר אותנו? אהבה, שותפות, נתינה, תודה. הרעיון הוא להבין שאנו יכולים לשנות את המטאפורות שאנו משתמשים בהן לכאלו שטומנות בחובן משמעות טובה, נעימה ומקדמת. אין לכם מושג עד כמה זה ישפיע על מהלך חייכם!

האם אתם נוהגים לומר: "אני מת/ה עלייך?" או "אני חולה עלייך?" – זה מסוג הדברים שאני מדבר עליהם! שימו לב, אתם רוצים לבטא אהבה אך מכניסים באותו המשפט מוות וחולי. (זכרו שתת המודע שלכם קולט את הרעיון הבא" אני חולה, אני מת"). ולמה? כי ככה התרגלנו ,אבל, הרגלים אפשר לשנות!

דבר נוסף בהקשר זה, חישבו על הילדים שלכם, איזה מטאפורות הייתם רוצים שהם יקבלו מכם? שימו לב כי רוב המטאפורות שאתם משתמשים בהן היום הם לא שלכם...

אז אנחנו מסכמים שבהקשר של המטאפורות, מתחילים להיות מודעים ולשנות למטאפורות נעימות, מקדמות וחיוביות.

עניין נוסף הקשור לעוצמתן של המילים טמון במילה לא. חשבו על כך. גם מול בני זוגנו, מול ילדינו, בעבודה ובכלל בכל מערכת יחסים שלנו, התרגלנו להגיד לאנשים מה לא לעשות ולא מה כן לעשות (התבלבלתם?)

תרגיל:

חישבו על איזה צבע שבא לכם, רק אל תחשבו על צבע כחול, לא לחשוב על צבע כחול, בשום אופן לא על כחול!

על איזה צבע חשבתם? אי אפשר שלא לחשוב על כחול!

זה בדיוק העניין, כאשר אנחנו אומרים מה לא לעשות, מה שנקלט לתוך תת המודע שלנו זו הפעולה בערך מוחלט. כלומר, אם אני אומר לילדי: "אל תכבה את הטלוויזיה", הדבר שמתיישב לו בראש זה: "תכבה את הטלוויזיה". אני מציע שמעתה אומר לו: "אולי תיגש להרכיב פאזל בחדר?" – שימו לב, אנחנו משנים גישה. במקום להגיד מה לא ולהשאיר זאת פתוח באוויר, אני אומר מה כן ומציע פיתרון. עברתי מהתמקדות בבעיה להתמקדות בפתרון!

גם בעניין זה, נסחו משפטים על דרך החיוב, גם אם יצא לכם כבר לא, ניתן לתקן את המשפט – אתם תראו עד כמה הדברים הקטנים הללו משמעותיים!!!

לסיכום,

היו מודעים! העלו את רמת המודעות לשפה שלכם, למילים שיוצאות מפיכם. מילים יכולות לבנות עולמות ולהרוס באותה העוצמה. המילים הן כוח עצום, השתמשו בו בחכמה!


בהצלחה!!!

רז אוחנה – מאמן אישי ומנחה קבוצות להתפתחות והעצמה אישית ועסקית

נמלה – אימון אישי ועסקי

אימון אישי | אימון עסקי | נמלה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה