"תן לאדם דג והוא ישבע ליום אחד. למד אותו לדוג והוא ישבע לכל חייו" (לאו טסו)

יום רביעי, 28 ביולי 2010

לכל שאלה תשובה

היי,

ברצוני לחשוף אתכם לתובנה גדולה ולכלי עוצמתי שבאמצעותם תוכלו להחזיר לידיכם את השליטה על מצבכם המנטאלי והרגשי בכל רגע נתון בחייך ומכאן כמובן להשפיע על אופן העשייה שלכם ועל התוצאות שלכם. בכל תחום, בכל מצב, בכל מערכת יחסים.

נשמע מבטיח נכון? אכן כך, מבטיח ומקיים!

אז בואו נבחן תחילה את תהליך יצירת התוצאות שלנו בחיינו ונתחיל ברשותכם מהסוף להתחלה. בסוף יש לנו את התוצאות שלנו. התוצאות שלנו נכון לעכשיו בתחומים השונים של חיינו. ומה קדם לתוצאות שלנו? מה בעצם הביא לתוצאות שלנו? נכון, הפעולות שלנו, העשייה שלנו. ומה קדם לעשייה שלנו? נכון, המצב הרגשי שלנו, הרגשות שלנו (כן, אנחנו יצורים רגשיים הפועלים מתוך רגש) ומה קדם לרגשות? שוב נכון, המחשבות שלנו. אך רגע, מה זה שקדם למחשבות שלנו? אהה, אלו הן השאלות שאנחנו שואלים בחיים.

אז במאמר זה אני רוצה לדבר איתכם על שאלות. למעשה, אני רוצה לדבר איתכם על השאלות שאתם שואלים בחייכם.

אך עוד לפני כן, שאלה. מה קדם למה, השאלה או התשובה? (אגב, היום כבר מדענים הצליחו להוכיח כי התרנגולת קדמה לביצה – לא כל כך קשור אבל הרגשתי צורך לכתוב את זה) ובכן, לכל שאלה תשובה אך האם לכל תשובה שאלה? אני מאמין כי השאלה קדמה לתשובה מכיוון שכל תשובה שניתן על משהו חייבת לענות על שאלה שנשאלה לפני כן (זה יכול להיות דיון פילוסופי מעמיק בפני עצמו, לא נעסוק בו כעת)

רבים מכירים את המודל הבא ליצירת תוצאות (זהו בעצם המודל שתיארנו עד כה):

מחשבה - רגש - פעולה - תוצאה

המודל הזה מתאר בעצם את מה שדיברתי עליו ממש מקודם. המחשבות שנעלה בראשנו יעוררו רגשות מסוימים שיניעו פעולה מסוימת ומשם יגיעו התוצאות. מודל זה בעצם מצהיר כי אנחנו הופכים להיות מה שאנחנו חושבים עליו.

אך מה שקצת מפוספס בעיני במודל זה, היא העובדה כי לפני המחשבה ישנו עוד גורם בשרשרת שהוא לא לוקח בחשבון והיא השאלה שנשאלה. השאלה שאנו שואלים במודע או שלא במודע תייצר את המחשבה (התשובה) שתייצר את הרגש שייצר את הפעולה שתייצר את התוצאה.

כלומר התוצאות שלנו בחיים הן בעצם תרגום פיזי של התשובות לשאלות שאנחנו שואלים בחיינו. המודל הזה מצהיר כי אנחנו הופכים להיות התשובות לשאלות שלנו.

המודל שאני מדבר עליו הולך כך:

שאלה - מחשבה(תשובה) - רגש - פעולה - תוצאה

מה השאלה בעצם עושה? השאלות שאנו שואלים (אגב, אנחנו שואלים כל פעם רק שאלה אחת לא ניתן לשאול ולענות על כמה שאלות באותו רגע נתון כשם שאי אפשר לחשוב מס' מחשבות שונות במקביל) ממקדות אותנו בדברים מסוימים שבאותו רגע מקבלים צורה של מחשבה (תשובה).

לדוגמה: אם אדם יושב על שפת הים ושואל שאלה כמו: מדוע אני כל כך שמן ולא מושך? נחשו איזה תשובה יקבל? נכון, הוא יקבל תשובה שתסביר לו בדיוק למה הוא שמן ולא מושך. איזה רגש יעלה בעקבות אותה תשובה, איזו פעולה, איזו תוצאה?

אך תארו לכם את אותו האדם, יושב על שפת הים ושואל: מה עושה את החוויה הזו בים כל כך מרגשת בעבורי? או, מה אני יכול לעשות כדי להרגיש טוב עם הגוף שלי? עם המשקל שלי? – נחשו איזה תשובות יקבל לשאלות אלו, איזה רגש יעלה, איזה פעולות ואיזה תוצאות?

אז עד כאן לגבי התובנה שהבטחתי, אני מקווה שזה עורר בכם מס' נקודות למחשבה. אנחנו מבינים כי השאלות שאנו שואלים בכל רגע נתון משפיעות ישירות על התוצאות שלנו בתחומי חיינו השונים. אם נסכם את התובנה הזו במשפט: אנחנו הופכים להיות התשובות לשאלות שאנו שואלים בחיים.

ועכשיו לכלי העוצמתי והפרקטי שהבטחתי.

ראשית, עליכם להבין כי ביכולתכם להיות מודעים בכל רגע לשאלות שאתם שואלים. בכל מחשבה שעולה, בדקו מה הייתה השאלה ששאלתם. אמצו את ההרגל של מודעות לשאילת השאלות המקדמות לעומת המעכבות (דוגמת שאלות כגון: איך זה כן יעבוד? לעומת למה זה לא יעבוד? מה אני אוהב באדם הזה? לעומת מה הכי מעצבן באדם הזה?)

שנית, אמצו את ההרגל של שאילת שאלות עוצמה בכל יום. ערכו רשימת שאלות מקדמות וחיוביות שיעוררו תשובות מנצחות לחייכם. שאלות כמו: מהו הדבר הנפלא ביותר שיכול לקרות לי היום? מה הדבר שאני הולך לעשות היום על בכדי להתקדם עוד צעד לעבר מטרותיי? מה אני הכי אוהב/מעריך/ בבן הזוג שלי? על מה אני מכיר ומוקיר תודה היום?

האם אתם יכולים לתאר לעצמכם איזה תוצאות מגיעות בסופו של דבר לאדם ששואל שאלות כאלו? האם אתם מבינים כיצד הכלי הזה יכול לשרת אתכם כבר עכשיו?

דוגמאות לשאלות מקדמות לעומת שאלות מעכבות:

אל תשאל (שאלות מעכבות)

שאל (שאלות מקדמות)

למה זה לא מצליח לי?

איך אני אגרום לזה להצליח?

מה המחיר שאשלם אם אצור את השינוי?

מה המחיר שאשלם אם לא אצור את השינוי?

מה אני לא אוהב או מעצבן אותי בו/בה?

מה אני אוהב או מעריך בו/בה?

למה אי אפשר? למה זה לא יעבוד?

למה זה חייב לעבוד? (חזון)

הערה קטנה לסיום:

ישנה מערכת הפעלה הפועלת בתוכנו ונקראת פרדיגמה. כתבתי עליה מאמר שניתן לקרוא אותו בקישור שאצרף בהמשך. הפרדיגמה היא למעשה הבסיס עליו נוצרות השאלות שאנחנו שואלים. באמצעות המודעות שלנו לשאילת השאלות בחיינו, נוכל לזהות ביתר קלות את הפרדיגמה שמייצרת אותן. מומלץ מאוד לקרוא את המאמר על הפרדיגמות על מנת שתוכלו לקשר את כל התהליך הזה יחד.

לקריאת המאמר הכר את הפרדיגמה – ערכת הנושא שלך

בהצלחה!!!


רז אוחנה – מאמן אישי ומנחה קבוצות להתפתחות והעצמה אישית ועסקית

נמלה – אימון אישי ועסקי

אימון אישי | אימון עסקי | נמלה

2 תגובות:

  1. היי רז,
    תודה על פוסט כל כך נכון וקולע.
    לאחרונה אני מתרגל הרבה את שאילת השאלות הנכונות על עצמי
    ואני יכול להעיד שככל שאתה יותר מיומן בזה כך
    גם התוצאות מגיעות. וברגע שהתחלת לשאול יותר שאלות מקדמות כך זה הופך להיות טבע שני.
    אני חושב שהסוד הגדול בשאילת שאלות מקדמות הוא
    בלדעת לשאול אותם נכון בכדי שיניעו אותי לפעולה רצויה כדוגמת השאלות שנתת בטבלה.
    עוזר להבין את הרעיון היטב ולהטמיעו.
    שוב תודה ומחכה להרצאות שלך באודיו- דידאקט.
    ארז

    גם אתם מוזמנים להחכים בפקקים
    www.audio-didact.co.il

    השבמחק
  2. רז...
    מדהים ומעורר השראה..


    לירז.

    השבמחק