"תן לאדם דג והוא ישבע ליום אחד. למד אותו לדוג והוא ישבע לכל חייו" (לאו טסו)

יום חמישי, 24 ביוני 2010

הכר את הפרדיגמה - ערכת הנושא שלך

פנים רבות לה, היא בלתי נראית ורובנו לא מודעים כלל לקיומה, היא מנהלת את חיינו, היא מנהלת אותנו – הכירו את הפרדיגמה.

מהי הפרדיגמה?

מקור המילה פרדיגמה הוא מיוונית ופירושה הוא תבנית או מתכונת. היום, השימוש הרווח למילה פרדיגמה הוא במונחים של תפיסה, תיאוריה, מודל או דרך התייחסות. כלומר, הפרדיגמה היא תבנית החשיבה של האדם שדרכה הוא תופס , מבין ונותן פרשנות למציאות הקיימת בה הוא חי. למעשה, דרך הפרדיגמה האדם לא רואה את הדברים כמו שהם אלא כמו שהוא!

קיומן של הפרדיגמות מסביר היטב מדוע במצבים מסוימים אנשים שונים רואים, מפרשים ומתנהגים באופן שונה. פשוט כל אחד תופס את המציאות באופן שונה בהתאם לעולם הפרדיגמות שלו.

רוב בני האדם אינם מודעים כלל לקיומן של אותן פרדיגמות שלמעשה מנהלות את חייהם. האדם שאינו מודע לקיום הפרדיגמה, מניח כי הדרך בה הוא תופס את המציאות זו האמת וכי מי שאינו רואה את הדברים ומפרש אותם כמוהו – טועה.

מכיוון שאנחנו מרגישים ופועלים בהתאם למה שאנחנו חושבים, אנו יכולים להבין כי למעשה הפרדיגמות שלנו מכתיבות לנו ומנהלות לנו את חיינו.

עד כאן הגדרת והבהרת המשמעות של הפרדיגמה. כעת, בואו נגדיר מושג נוסף, לגמרי מתחום אחר, לגמרי בהקשר אחר (כרגע בהקשר אחר, מייד נחבר את המושג הזה לענייננו). בואו נבין מהי ערכת נושא.

מהי ערכת נושא?

בעולם המתקדם של ימינו, ישנם שני מכשירים טכנולוגיים ופורצי דרך, שאין כמעט אדם שאינו משתמש בהם בצורה כזו או אחרת. למעשה, רובנו הגדול לא יכול היום להתקיים בלעדיהם ולתפקד כמו שצריך. אני מדבר על המחשב שלנו ועל המכשיר הסלולארי שלנו. כמעט כולם, בכל הגילאים ובכל התפקידים משתמשים במכשירים אלו בצורה כזו או אחרת. אחד הדברים המשותפים לשני מכשירים היא העובדה שבשניהם קיימת מערכת הפעלה מסוימת שמפעילה אותם ומשמשת כמקשר בין המשתמש לבין ביצועי המכשיר בפועל. בהגדרה היבשה שלה, מערכת הפעלה היא תוכנה המגשרת בין המשתמש, החומרה ויישומי התוכנה. זו התוכנה הראשונה שעולה עם הדלקת המחשב או המכשיר הסלולארי והיא זו המאפשרת לו לפעול. כלומר, המערכת מאפשרת למשתמש במכשירים להשתמש בתכונותיו השונות ולהפיק מהן תועלת.

דבר נוסף שקיים בכל מכשיר כזה נקרא ערכת נושא. ערכת הנושא של המכשיר היא ערכה של מאפיינים מסוימים שהמשתמש יכול לבחור בה והיא מכילה בתוכה מס' הגדרות שנקבעו מראש ע"י יצרניות המכשירים כגון: סוג צלצול (במכשיר הסלולארי), צלילים מסוימים, צבע ותמונת רקע, צורה וגודל גופן, אייקונים, יישומים שונים ועוד... כלומר, ערכת הנושא "מתלבשת" על מערכת ההפעלה ומייצרת באופן אוטומאטי הגדרות ששייכות לה (אם אינכם מבינים על מה אני מדבר, היכנסו להגדרות המחשב או המכשיר הסלולארי שברשותכם ותראו שישנה אופציה לבחור ערכת נושא. החליפו בין הערכות השונות ותראו מה קורה במכשיר). היתרון של ערכת נושא הוא בנוחות שלה. כלומר, כאשר אנחנו טוענים למכשיר ערכת נושא, היא מעדכנת במכשיר את כל ההגדרות הספציפיות שלה לסוג הצלצול, צבע, רקעים וכו'. החיסרון של ערכת הנושא הוא בכך שהיא מגיעה כתוצר מוגמר ויכולה להכיל צלצול שאנו אוהבים אך צבע רקע אות תמונת רקע שאיננו אוהבים. ומה ניתן לעשות במקרה זה? פשוט להגדיר באופן ידני את מה שמתאים לנו ומה שלא מתאים לנו.

אז איך קשורים שני מושגים אלו, הפרדיגמה וערכת הנושא? ובכן, הם אינם קשורים, אך הם בהחלט פועלים בצורה דומה ומזכירים אחד את השני.

כל פרדיגמה שאנחנו מחזיקים בראש, היא בעצם כמו ערכת נושא. כל פרדיגמה שלנו מכילה בתוכה המון "יישומים" שייחודיים לה ומאפיינים אותה. כאשר אנחנו "טוענים" למוח שלנו פרדיגמה מסוימת, היא כבר מגיעה עם כל המרכיבים שלה ובהתאם להם היא בוחנת, סוקרת, נותנת פרשנות ומגיבה למציאות. התגובה של הפרדיגמה היא בעצם הרגשות שהיא מייצרת באדם המחזיק בה ובעקבותיהם הפעולות שהוא מבצע.

אם הסתבכתם עד עכשיו, בואו נבחן מס' דוגמאות למס' סוגי פרדיגמות:

1. פרדיגמת ה"אתה" – אדם שמחזיק בפרדיגמת ה"אתה" הוא אדם שתולה את חייו ואת התוצאות של חייו באדם אחר (בהורים, בבן זוג, באח, בחבר/ה וכו'). אדם שמחזיק בפרדיגמת ה"אתה" יראה את הדברים, יבחן אותם ויפרש אותם דרך התפיסה שמישהו אחראי לחיי. אדם זה נוטה להאשים אחרים, לא לוקח אחריות, נפגע מדברי האחר ומשליך את מה שאומרים לו על עצמו, אדם זה מאופיין בחוסר מודעות עצמית וחוסר ביטחון בעצמו. נסו לדמיין מה מרגיש אדם כזה, איך הוא פועל, איך הוא מגיב לדברים, מהי השקפת עולמו?

2. פרדיגמת ה"אני" - אדם שמחזיק בפרדיגמת ה"אני" הוא אדם שתולה את חייו ואת התוצאות של חייו רק בעצמו. אדם שמחזיק בפרדיגמת ה"אני" יראה את הדברים, יבחן אותם ויפרש אותם דרך התפיסה של אדם עצמאי, שלא משאיר מקום לדעות של אחרים, לא מוכן לקבל גישות אחרות שהוא איננו מסכים איתן. אדם זה נוטה לעשות את הדברים לבד ובדרך שלו, לא לוקח שותפים בדרך ונוטה לעתים אף לזלזל באנשים שינם חושבים כמוהו. נסו לדמיין מה מרגיש אדם כזה, איך הוא פועל, איך הוא מגיב לדברים, מהי השקפת עולמו?

אלו הן רק שתי דוגמאות מני רבות שניתן לתת בכל הקשור לעניין הפרדיגמה. הרעיון של הפרדיגמה הוא שהיא קיימת בהמון צורות ומכילה המון מאפיינים אך המשותף לכל הצורות של הפרדיגמות הוא שהן מכילות (כל אחת לפי הנושא שלה) תהליך מובנה של תפיסה, הבנה ופירוש לדברים.

ומה אנחנו יכולים לעשות?

· עלינו להיות מודעים לקיומה של הפרדיגמה שמנהלת אותנו ממש ברגעים אלו. מהם המאפיינים שלה? איך אני תופס את הדברים? איך אני נוטה לפרש אותם? מה אני מרגיש בעקבות זה? איך אני מגיב בעקבות זה? עשו זאת ללא שיפוטיות וללא ביקורתיות, פשוט צפו בתהליך האוטומאטי שהפרדיגמה מייצרת בראשכם. המודעות לפרדיגמה היא קריטית בהמשך לתהליך.

· כאשר זיהינו את הפרדיגמה ואת הדפוסים שלה, עלינו לבחון האם הדרך בה אני רואה את הדברים היא דרך שמקדמת אותי או מרחיקה אותי ממה שאני באמת רוצה להיות, לעשות או להשיג? – במידה וכן, מצוין! במידה ולא, עלינו לשאול, איזה פרדיגמות וכיצד אני יכול לאמץ פרדיגמות חדשות שכן יקדמו אותי?(שיחות עם אנשים, קריאת ספרים וחומר בנושאים שונים וכו').

· הפנימו את הרעיון שהדרך שבה אתם רואים את הבעיה, היא הבעיה!

לסיכום,

עלינו להיות מודעים לפרדיגמות שיושבות לנו בראש ולקבל עליהן אחריות. עלינו לבדוק מהי אותה פרדיגמה והאם היא משרתת אותנו או מעכבת אותנו. עלינו לגלות פתיחות וקשב רב לדעותיו של האחר ולבחון את הפרדיגמה דרכה הוא חושב, מרגיש ופועל ולהגיב בהתאם לכך.

זכרו: אם אתם לא אוהבים את ערכת הנושא שלכם, אתם יכולים לבחור להחליף אותה או חלק מהיישומים שהיא כוללת!

דבר נוסף,

ברצוני להמליץ לכם על ספר מעולה שעוסק בעניין הפרדיגמות די בהרחבה. שם הספר הוא: "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" (סטיבן קובי, הוצאת אור עם)

בהצלחה!!!

רז אוחנה – מאמן אישי ומנחה קבוצות להתפתחות והעצמה אישית ועסקית

נמלה – אימון אישי ועסקי

אימון אישי | אימון עסקי | נמלה

3 תגובות:

  1. וואו התחלת ממש לעניין אותי במה שאתה עושה ובאיך שזה יכול לעזור לי. אבל אולי זה עדיין מוקדם?!

    השבמחק
  2. רז
    מאמר מאוד יפה
    סיכמתי בראש לעצמי - ובעצם בניסוח קצר יותר ניתן לומר שפרדיגמה היא למעשה מודעות עצמית.
    ככל שאדם יהיה מודע לעצמו, ליוכלתו, להשקפת עולמו וכו.... כך תאורית הפרדיגמה מבוססת יותר.
    ישנם רבים, אשר "אינם מביטים על עצמם במראה", ואינם מודעים לעצמם - כאן נכנס לתמונה המאמן האישי (אלון בתגובה אליך) שעוזר לאדם "לפקוח עיניו ולראות את עצמו דרך המראה".

    תודה רז על הארת העיניים ובהצלחה.

    ליאורה

    השבמחק
  3. רז לא להאמין עד כמה התאים לי לקרוא את המאמר הזה, והמאמר המקדים לו.
    אני בימים אלה ממש חושבת לעצמי ושואלת את עצמי שאלות רבות על הדרכים שלי בחיים.
    אני כל כך שקועה בלראות את הדרך שבה אני פועלת.
    חשוב מאוד לראות את עצמך ולראות את המראות שבאים מולך ואיך כל אדם צריך להביט ולשאול את עצמו שאלות.
    אני מאוד נהנת לקרוא את מאמריך, ואני מתפעלת כל פעם מחדש והאדם שבך. פשוט מתנה ליקום
    טליה

    השבמחק