"תן לאדם דג והוא ישבע ליום אחד. למד אותו לדוג והוא ישבע לכל חייו" (לאו טסו)

יום שבת, 13 במרץ 2010

חירות היא הבסיס של חיינו

"כאשר החירות אוחזת בנפשו של אדם אין האלים יכולים לעשות נגדו דבר."(ז'אן פול סארטר)

כאשר אנו מבקשים ליצור שינוי בחיינו עלינו להבין כי כל החלטה שנקבל וכל פעולה שנבצע, חייבות לצאת ממקום שבסיסו הינו חירות אמיתית.
אז מה זאת חירות? על פי הגדרת המילון, חירות הינה מצב שבו אדם הוא אדון לעצמו והוא רשאי לפעול כרצונו ללא מגבלות.
בניגוד לחופש שהוא דבר פיזי ומדיד(כגון: חופש מהעבודה/לימודים וכו'), חירות מתייחסת לרוח ונפש האדם והיא איננה קשורה ותלויה בעולמו החיצוני(למשל, אדם שאיננו עובד לאו דווקא שרוי בחירות ולעומתו אדם שאין לו רגע של מנוחה מעבודתו יכול להיות שרוי בחירות מוחלטת).
כאשר אני מדבר על חירות כדבר שהוא פנימי לנו, אני מזמין אתכם לדמיין דמות של עבד למול עיניכם. העבד קשור כולו בשרשראות ברזל כבדות בידיו וברגליו והוא אינו יכול לנוע ממקומו או שהוא מוגבל בתנועותיו ותקוע. על מנת שהעבד יוכל להשתחרר מעבדות לחירות, עליו לקרוע ולשחרר מעליו את שרשראות הברזל הכבדות.
עכשיו חשבו לרגע עליכם. מהן אותן שרשראות ברזל כבדות שאתם קשורים אליהן? האם אלו דפוסי המחשבה האוטומטיים שלכם? האם אלו הרגלים ישנים שלכם? האם אלו תגובות אוטומטיות לדברים? האם אלו אמונות מגבילות? כל אלו ועוד הם רק דוגמה לאותן שרשראות ברזל כבדות אשר מעכבות אותנו ומונעות מאיתנו להתקדם במסע של חיינו.
בכדי לייצר כל שינוי וכל פריצת דרך בחיינו מעולמנו המצוי לעולמנו הרצוי, עלינו להבין תחילה את פשר החירות בחיינו ולייצר בסיס של חירות שממנו נוכל לצאת לדרך. החירות היא מעין קרקע פורייה שרק עליה נוכל לגדל את גינת החיים שלנו. כאשר נבחר "לזרוע" את זרעי חיינו על אדמה "חולה" לא תיתכן צמיחה.
שאלו את עצמכם, מהן השרשראות הכובלות של חיי כיום? היכן אני נמצא בדילמה? היכן אני חש תקוע? חשוב להבין כי השרשראות אינן הביטוי הפיזי של הדילמות והבקיעויות שלכם אלא הן מהוות הגורם לאותן הבקיעויות שמהוות בעצם רק הסימפטום לאותן שרשראות.
דוגמה לשרשרת:
אדם אשר מבקש לעשות שינוי בתחום המקצועי. הדילמה שלו הינה, האם לעזוב את מקום עבודתי ולפתוח עסק משלי או שמא עליי להישאר במקום עבודתי הנוכחי. אדם זה אומר כי אחד השיקולים העיקריים שלו להישאר בעבודה(למרות שהוא לא אוהב את מה שהוא עושה שם) הוא חוסר ידע מקצועי בתחום שבו היה רוצה לפתוח עסק. אנו יכולים לראות כי הסימפטום הפיזי הוא הדילמה האם לעזוב או להישאר בעבודה אך השרשרת הכובלת במקרה זה היא האמונה כי רק בעלי ידע מקצועי כזה או אחר יכולים לפתוח עסק ולהצליח בתחום זה. יתרה מכך, ניתן גם לומר כי שרשרת נוספת שחבויה כאן היא האמונה כי "אינני טוב מספיק" בכדי להגשים את חלומותיי.
כאשר אנו מזהים שרשרת בחיינו, עלינו לבחור כיצד אנחנו רוצים להשתחרר ממנה : שינוי דרך חשיבה מגבילה, פעולה מסוימת, החלפת הרגלים(טובים ברעים) וכו'.
ע"י הגברת המודעות שלנו בכל רגע ורגע למחשבותינו ורגשותינו לא רק שנוכל לזהות את רגעי ה"עבדות" שלנו ואת שרשראות הברזל הכובלות אותנו, אלא נוכל להתיר את אותה שרשרת מעלינו ולהתקדם צעד נוסף לעבר חירותנו הנכספת.
אני מזמין את כולכם להתחיל לייצר את בסיס החיים שלכם כחירות אמיתית ומשוחררת – הצמיחה שלכם מתחילה כאן ועכשיו!

חירות.שמחה.צמיחה.

רז אוחנה

נמלה – אימון אישי ועסקי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה