"תן לאדם דג והוא ישבע ליום אחד. למד אותו לדוג והוא ישבע לכל חייו" (לאו טסו)

יום שבת, 13 במרץ 2010

מהי הצלחה?


כולם רוצים בה, כולם רודפים אחריה וכולם מדברים עליה, אך מהי או יותר נכון מהו אותו מושג מעורפל העונה לשם "הצלחה" ואיך הוא בכלל נוגע לכל אחד ואחת מאיתנו בחיינו?

אז מהי הצלחה?

על פי המילון, פירושה של המילה הוא: "שגשוג, הישג, הצטיינות, מצוינות, הגעה להישגים, השגת תוצאה טובה".

אני מציע לבחון את המושג הצלחה דרך שני עולמות בהם אנו מתנהלים:

• העולם החיצוני – באמצעות תוצאות

• העולם הפנימי – באמצעות מחשבות ותחושות

תחילה, נבחן את המושג דרך עולמנו החיצוני כלומר, דרך התוצאות הפיזיות. אם נשאל עשרה אנשים שונים מהי הצלחה עבורם בתוצאות, קרוב לוודאי שנקבל תשובות שונות מכל אדם. אחד יגיד שבעבורו הצלחה זה לכהן בתפקיד המנכ"ל בחברה שבה הוא מועסק. אחד יאמר שבעבורו הצלחה זה להרוויח מספיק כסף שיאפשר לו לבנות בית חדש ומפואר, אחד יאמר שבעבורו הצלחה זה להקים גינת ירק אורגנית בחצר ביתו וליהנות מפרותיה וכך הלאה. מכאן ניתן להבין כי ההגדרה של הצלחה הינה משתנה מאדם לאדם בתפישתה וכי לא ניתן להגדיר על סמך התוצאות שלנו או של אחרים (הישגים ועשייה) באופן גורף הצלחה מהי. במילים אחרות, אין "רשימת מכולת" אחת ויחידה להצלחה על סמך התוצאות. דבר נוסף שחשוב להבין בעניין התוצאות הוא שגם אם מאוד נרצה, אין לנו באמת שליטה על התוצאות שלנו. אנחנו יכולים לזרוע את הזרעים הכי טובים באדמה הכי פורייה אך אם תבוא שנת בצורת, לא נקצור דבר. האם זה אומר שלא הצלחנו? שאיננו מצליחנים? בפירוש לא!
על פי רוב, נוטים אנחנו לשייך את המושג הצלחה לתוצאות הפיזיות בעולמנו החיצוני. התוצאות יכולות להיות שלנו (אני מצליחן אם אני עושה...או שיש לי...) או של אחרים (האדם הזה מצליחן אם הוא עושה...או שיש לו...). אנו בוחנים מה יש לנו או לאחרים(הישגים), אנו בוחנים מה אנו עושים או מה אחרים עושים(עשייה) ולפיכך מגדירים מהי הצלחה או מיהו מצליחן. ניתן להבין מכך כי בעולמנו החיצוני – פיזי ישנם שני פרמטרים שמכוונים אותנו להגדרתה של הצלחה: הישגים(מה השגתי ומה יש לי) ועשייה(מה עשיתי ומה אני עושה). שני פרמטרים אלה נכנסים תחת הכותרת של התוצאות הפיזיות.

דוגמה:

על סמך הגדרת התוצאות הפיזיות, אדם ייחשב מצליחן אם יש לו סכום כסף מסוים בבנק, בית גדול, רכב מפואר, תפקיד יוקרתי ונחשק, השכלה מסוימת, בריאות טובה, זוגיות נפלאה וכו'
האומנם כך?
האם ההצלחה נובעת רק מהיכולת שלי להשיג את המטרות שהצבתי לעצמי? האם ההצלחה היא דבר רגעי שברגע שהשגתי את מטרותיי הוא קורה ואז נעלם עד שאגיע למטרתי הבאה? האם הדרך שעשיתי למטרה לא קשורה בהצלחה? האם הדבר הזה הנקרא "חזון" שמניע אותי לעבר מטרותיי הוא לא חלק מהצלחתי? האם רק התוצאה היא שקובעת?
כשאדם אומר לי "אני אהיה מצליחן כשאעשה את המיליון הראשון שלי בעסק החדש שלי" אני תמיד עונה לו "אוקי, מקסים. ואז מה?". זה נהדר להציב מטרות ולחתור להשגתן אך זה עלול להיות הרסני לתלות את ההצלחה שלי בזה.

דוגמה נוספת:

אתם צופים בשני אנשים המתחרים בתחרות שחייה למרחק 200 מ'. אחד מהם קובע שיא עולם חדש. השני חוצה את קו הסיום הרבה אחריו. מי מהם יותר מצליח? מיהו המצליחן בעינכם?
על פי התוצאות, נאמר בבירור כי מי שהגיע ראשון וקבע שיא עולם הוא המצליחן, אך אם נגלה כי המתחרה השני שהפסיד בתחרות השחייה חלה בפוליו בילדותו, לא יכול היה ללכת עד גיל 14, והשקיע שנים רבות של תרגול מכאיב ומאומץ, נאמר פתאום כי הוא המצליחן האמיתי בעינינו.
דוגמה זו ממחישה לנו תובנה נוספת שלפיה לעולם איננו יכולים למדוד את ערכו של אדם בהתבסס על הצלחתו החיצונית, כיוון שלעולם איננו יכולים לדעת מהן הנסיבות עמן היה עליו להתמודד ומהי הדרך אותה עבר.
עד לנקודה זו הבנו שאין לשייך את ההצלחה לתוצאות שלנו בעולמנו הפיזי בלבד. ההצלחה היא משהו שמתרחש הרבה מעבר לכך. אז אולי בכל זאת ההצלחה היא הדרך לתוצאות אלו? אולי ההצלחה היא שילוב של השניים?

כעת בואו נבחן את המושג הצלחה דרך עולמנו הפנימי, כלומר, דרך המחשבות והתחושות שלנו באמצעות הדוגמה הבאה:.
אם אדם מאוד עשיר אנחנו יכולים לומר שהוא מצליחן. אך אם האדם הזה אינו חושב ומרגיש כך, אז הוא כלל לא מצליחן בעיני עצמו. מי אנחנו שנקבע האם אדם כזה או אחר מצליחן או לא? מי אנחנו שנקבע מה על אדם לעשות או להשיג בכדי להיות מצליחן? ההצלחה הינה אינדיבידואלית במהותה בדיוק כמו האושר שלנו!
אם ניקח את אותם עשרה אנשים ונשאל אותם איך זה מרגיש להם להיות מצליחנים, אנו יכולים להיות מופתעים מהקרבה שבין התשובות של כולם. כ-ו-ל-ם ידברו על כך שהצלחה מרגישה להם טוב.
איך זה קורה?
לכולנו ישנו צורך אחד בסיסי והוא להרגיש טוב עם עצמנו. להרגיש טוב זה להרגיש סיפוק, הגשמה, שמחה, שלווה. האם ההצלחה שאנו מדברים עליה באה לענות על הצורך הזה שלנו? האם כשאנחנו מדברים על הצלחה אנחנו בעצם מדברים על להרגיש טוב? על להיות מאושרים? האם אנחנו מתנים את ההגשמה והסיפוק שלנו בתוצאות שלנו? ב"הצלחה" הפיזית שלנו?
ניתן לומר בי ההצלחה באה לידי ביטוי בעולמנו הפנימי באמצעות תחושה טובה. הרגשת סיפוק, שלווה והגשמה. התוצאות בעולמנו החיצוני יכולות להיות שונות מאדם לאדם אך התחושות העמוקות שבאות עם ההצלחה הן זהות אצל כולנו.

מה אני מציע?

הצלחה זו רק מילה או מושג. עבור כל אחד ואחת מאיתנו מתפרשת מילה זו כדבר שונה ומסוים. לכן, במקום לבחון את המושג הצלחה, בואו נבחן את המשמעות שאנו מייחסים למושג הזה. האם ההצלחה היא אכן תוצאה פיזית מדידה או שמא היא פשוט תחושה? האם ההצלחה היא בעצם הגדרה לתחושה טובה? האם ההצלחה הינה רגעית או שמא היא תהליך רצוף?

אז מהי המשמעות של הצלחה בעבורי?

עבורי להיות מצליחן זה מצב התנהלות (הוויה - BE) וזה בדיוק כמו להיות מאושר למשל. לכל אדם ישנם ערכים טהורים ועילאיים שמניעים אותו. לכל אדם רצונות פנימיים ועמוקים שאותם הוא רוצה להגשים. הגדרתי להצלחה היא שההצלחה הינה הדרך שבה אנו חושבים, מרגישים ופועלים בהתאם לערכים ולצרכים שלנו להגשמת יעודנו בחיים. המשמעות האמיתית שאנו נותנים לתוצאות שלנו או למטרות שלנו בעולם הפיזי היא היחידה שמגדירה האם אני מצליח או לא. האם המטרות שאני חותר להשיג אכן משרתות את הערכים והחזון שלי? אם התשובה היא כן, אני מצליחן לאורך כל הדרך. אם התשובה היא לא, עליי לבדוק היכן פספסתי את החיבור של עולמי החיצוני לפנימי.
כל אדם ומטרותיו הוא, כל אדם וערכיו הוא, כל אדם ורצונותיו הוא. ההצלחה היא הדרך והתהליך, ההצלחה אינה רגעית או חולפת. ההצלחה היא התחושה של החיבור שלנו לעצמנו. ההצלחה היא החיבור של ערכינו לעשייה הפיזית שלנו.

לסיכום:

אם נגדיר את עצם היותנו מצליחנים רק דרך התוצאות שלנו, תמיד נמצא באותו מרדף אינסופי אחר ההצלחה. מרדף זה אחר ההצלחה מביא רק לתסכול, מרמור ו"תקיעות". עלינו קודם להיות לפני שנוכל לעשות ולהשיג ולא להיפך.
בכדי לחוות את ההצלחה בחיינו עלינו להבין ולהיות מודעים לערכים ולצרכים שלנו כבני אדם ולפעול בהתאם להם ולהגשמתם. עלינו להתחבר לחזון האמיתי שלנו ולפעול להגשמתו. רק אז נהיה מצליחנים אמיתיים.

זהו סוד ההצלחה שלי!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה